Sateinen aamu,

lasilla vettä

reunat pientareen

katoavat muuriin harmaaseen.

 

Ruuhkainen aamu

jäljiltä helteen

salamoineen yön

samaan sateeseen tuhansia sankareita työn.

 

Itki taivas vasten ikkunaa ja tunsin

että tulkoon mitä vaan

jotenkin selvitään kyllä

että kiinni vielä parsitaan saumat

paikoin pettäneet.

 

Tavallinen aamu

ja vaikka on meillä

paljon menetettävää

minä päätin etten tänään kaiken sortumista pelkää.

 

Sateisen aamun

alta nousevan päivän

yli rakkaus riittänee.

Jono nytkähtää hieman , ja jälleen etenee.

 

Itki taivas vasten ikkunaa ja tunsin

että tulkoon mitä vaan

jotenkin selvitään kyllä

että kiinni vielä parsitaan saumat

paikoin pettäneet.

Näin laulaa Juha Tapio uuden levyn Suurenmoinen elämä kappaleessa Sateinen aamu.

 

Tänään, kun olin lenkillä, hymyilin vastaan tuleville ihmisille, jotka katsoivat minua kummissaan. Ajattelivat varmaan, että mitä tuo tuossa virnistelee.

Kun olin tulossa äidin työpaikalta kotiin päin, kuuntelin Sateista aamua, ja näin kadun päässä vanhan naisen, joka kinkkasi kepin avulla liukkaalla kävelytiellä. Hymyilin hänelle, ja ainoana koko matkalla, hänkin hymyili minulle.

Silloin ajattelin, että kunpa minäkin vanhana olisin noin sitkeä, että jaksaisin kinkata ja silti hymyillä kaikille vastaan tulijoille.

Juha Tapio, Paina pääsi

 

PAINA PÄÄSI RINTAANI VASTEN

PÄIVÄN METELI KUOLLA SAA

YÖ ON TÄYNNÄ HUOKAUSTA RAKASTAVAISTEN JA LASTEN

NIIDEN UNISSA VÄRIT ON VAHVEMMAT KUOLEMAA

 

MINÄ PÄIVÄN POLTTAMA HAAMU

TARVITSEN KÄTTÄSI VIILEÄÄ

IHOSI TUOKSUSTA RIUTUNUT SYDÄN TULVILLAAN

MINÄ OLEN JOTAIN VAILLA AINA VAAN

 

RISAISEN ELÄMÄN KESKELLÄ TOISTEMME SYLIIN TYYNNYTTIIN

KAIKKEEN MINKÄ ME SAIMME, KAIKKEEN MISTÄ LUOVUTTIIN

YKSINÄISYYS, MUN YSTÄVÄIN, MENI HETKEKS JONNEKKIN

JA PÄIVÄ NOUSI HILJAA NIIN KUIN AINA ENNENKIN

 

PAINA PÄÄSI RINTAANI VASTEN

VUODET KIRII VAUHTIAAN

MUT KAIKEN VIELÄ JOS VOISIN ALKAA UUDESTAAN

MINÄ OLISIN, OLISIN SUN AINA VAAN

 

RISAISEN ELÄMÄN KESKELLÄ TOISTEMME SYLIIN TYYNNYTTIIN

KAIKKEEN MINKÄ ME SAIMME, KAIKKEEN MISTÄ LUOVUTTIIN

YKSINÄISYYS, MUN YSTÄVÄIN, MENI HETKEKS JONNEKKIN

JA PÄIVÄ NOUSI HILJAA NIIN KUIN AINA ENNENKIN

Laittakaa hyvä kiertämään ja hymyilkää. Se ei vaadi teiltä paljoakaan, mutta se voi pelastaa sen toisen päivän ja tuoda valoa pimeyteen.